CATASTRAZO
O Real Decreto-Lei 3/2016, de 2 de decembro, “polo que
se adoptan medidas en el ámbito tributario dirigidos a la consolidación de las
finanzas públicas y otras medidas urgentes en materia social” inclúe A
Pontenova entre os concellos que se ven obrigados a actualizar os seus valores
catastrales cun incremento dun 8% dos valores actuais.
Como é evidente esto non atende a criterios técnicos
obxectivos que teñan que ver cos valores
reais dos bens inmobles situados no termo municipal da Pontenova. Neste caso
como no resto dos concellos afectados, o único criterio para ésta e para o
resto das medidas que se recollen no citado Real Decreto-Lei, é o compromiso
adquirido polo goberno español ca Comisión Europea e a Merkel, de recortar o
déficit público nuns cantos miles de millóns de euros.
De calquera xeito estas políticas do Partido Popular
tiñan o terreo preparado por algo que, se cadra, nos pasou desapercibido no seu
día. A reforma do artigo 135 da Constitución Española promovida polo goberno Socialistade José Luis Rodríguez Zapatero e inmediatamente secundada polo PP, ademáis de
poñer en evidencia a tódolos partidos do arco parlamentario dese momento por
motivos que cada un debería explicar, tivo como consecuencia entre outras
moitas estas medidas.
Cada un pode analizar a reforma do artigo 135 e sacar
súas propias conclusións. Non é casual que pase de ter escasamente 4 liñas a
ter máis de 33. A min resúltame
rechamante facer referencia nun artigo da Constitución á “La actual situación
económica y financiera ....” para xustificar a reforma dentro do propio
articulado, pero doutores ten a igrexa....
Comparémolos e formemos un criterio propio.
ARTÍCULO
135 (HASTA 2011)
1. El
Gobierno habrá de estar autorizado por Ley para emitir Deuda Pública o contraer
crédito.
2. Los créditos
para satisfacer el pago de intereses y capital de la Deuda Pública del Estado
se entenderán siempre incluidos en el estado de gastos de los presupuestos y no
podrán ser objeto de enmienda o modificación, mientras se ajusten a las
condiciones de la Ley de emisión.
ARTÍCULO 135 VIGENTE
(DESDE SEPTIEMBRE DE 2011)
1. Todas
las Administraciones Públicas adecuarán sus actuaciones al principio de estabilidad
presupuestaria.
2. El
Estado y las Comunidades Autónomas no podrán incurrir en un déficit estructural
que supere los márgenes establecidos, en su caso, por la Unión Europea para sus
Estados Miembros.
Una Ley
Orgánica fijará el déficit estructural máximo permitido al Estado y a las
Comunidades Autónomas, en relación con su producto interior bruto. Las
Entidades Locales deberán presentar equilibrio presupuestario.
La actual
situación económica y financiera no ha hecho sino reforzar la conveniencia de
llevar el principio de referencia a nuestra Constitución
3. El
Estado y las Comunidades Autónomas habrán de estar autorizados por Ley para
emitir deuda pública o contraer crédito.
Los
créditos para satisfacer los intereses y
el capital de la deuda pública de las Administraciones se entenderán
siempre incluidos en el estado de gastos de sus presupuestos y su pago gozará de prioridad absoluta. Estos
créditos no podrán ser objeto de enmienda o modificación, mientras se ajusten a
las condiciones de la Ley de emisión.
El volumen
de deuda pública del conjunto de las Administraciones Públicas en relación al
producto interior bruto del Estado no podrá superar el valor de referencia
establecido en el Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea.
4. Los límites de déficit estructural y de
volumen de deuda pública sólo podrán superarse en caso de catástrofes
naturales, recesión económica o situaciones de emergencia extraordinaria que
escapen al control del Estado y perjudiquen considerablemente la situación
financiera o la sostenibilidad económica o social del Estado, apreciadas por la
mayoría absoluta de los miembros del Congreso de los Diputados.
5. Una Ley
Orgánica desarrollará los principios a que se refiere este artículo, así como
la participación, en los procedimientos respectivos, de los órganos de
coordinación institucional entre las Administraciones Públicas en materia de
política fiscal y financiera. En todo caso, regulará:
a) La
distribución de los límites de déficit y de deuda entre las distintas Administraciones
Públicas, los supuestos excepcionales de superación de los mismos y la forma y
plazo de corrección de las desviaciones que sobre uno y otro pudieran
producirse.
b) La
metodología y el procedimiento para el cálculo del déficit estructural.
c) La responsabilidad
de cada Administración Pública en caso de incumplimiento de los objetivos de
estabilidad presupuestaria.
6. Las
Comunidades Autónomas, de acuerdo con sus respectivos Estatutos y dentro de los
límites a que se refiere este artículo, adoptarán las disposiciones que
procedan para la aplicación efectiva del principio de estabilidad en sus normas
y decisiones presupuestarias.
Anque persoalmente paréceme que o artigo 135 da
Constitución Española non se modificou senón que se substituíu por outro que
nada ten que ver co inicial nin ca idea ca que naceu a Constitución, o que se
trata agora é de ver as consecuencias prácticas desta reforma.
Os Concellos afectados pola actualización verán
afectados os seus Impostos de Bens Inmobles dun xeito bastante evidente e que sen dúbida vai
dar que falar no vindeiro ano 2017.
En
números cómo nos vai afectar?
2016
|
Coeficiente
|
2017
|
Incremento
|
IPC
|
|||
Actualización (1)
|
IBI
|
2016 (3)
|
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Valores catastrales
|
100.000,00
|
1,08
|
108.000,00
|
||||
Tipo de IBI A
Pontenova
|
0,50%
|
0,46%
|
(2)
|
||||
Cuota IBI
|
500,00 €
|
500,00 €
|
8,00%
|
0,70%
|
|||
Cuota IBI 2017
|
540,00 €
|
||||||
Cuota IBI 2016
|
500,00 €
|
||||||
(1) Artículo 7 . Real Decreto-ley
3/2016, de 2 de diciembre, por el que se adoptan medidas en el ámbito
tributario dirigidas a la
consolidación de las finanzas públicas y otras medidas urgentes en materia
social.
|
|||||||
(2) Porcentaje al que sería necesario rebajar el IBI en A Pontenova para mantener el coste para
los ciudadanos sin que bajase la recaudación municipal. |
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(3) IPC interanual a noviembre de 2016
|
Pero, qué pode facer o Concello para protexer dalgún
xeito os intereses dos veciños?
Dependendo a quén se pregunte, as respostas van ser moi
distintas. Se pensamos obxectivamente, non vai ser moito o que poidan facer
contra a “actualización” catastral imposta polo goberno. Aínda así non é
admisible que os órganos de goberno do Concello da Pontenova, Alcaldía, Xunta
de Goberno e/ou Pleno do Concello se queden de brazos cruzados, se cadra
celebrando o incremento do 8% da súa recadación por IBI.
Hai dúas cousas que poden facer dende o Concello e que xa
deberan estar facendo si realmente lles preocupan os problemas dos veciños.
PRIMEIRA.- Solicitar a elaboración dunha nova Ponencia de Valores
para o Concello da Pontenova. A actual foi elaborada nos
anos 1988 e 1989 e contén criterios e
datos deses anos e polo tanto dificilmente aplicables en 2017 (preto de 30 anos
despois).
Se cadra hai que explicar o que é unha ponencia de valores, para poder entender por que non é admisible aplicar hoxe unha do ano
1989.
A Ponencia de valores é un documento elaborado pola
Dirección Xeral de Catastro que recolle os criterios, módulos de valoración e
demáis elementos precisos para
determinar o valor catastral dos bens inmobles dentro dun territorio.
Entre outros
aspectos, de xeito resumido hai que ter en conta:
1º.- A localización do inmoble, as circunstancias que
afectan ó solo e a súa aptitude para a producción.
2º.- Os custos de execución material das
construccións,...., o uso, calidade e antigüidade do inmoble.
3º.- Os gastos da producción e os beneficios da
actividade empresarial de promoción.
4º.- As circunstancias e valores do mercado.
5º.- Outros factores que se determinen
regulamentariamente.
O valor catastral non pode ser alleo ó valor real dos
bens catastrados, así a propia lei recolle no seu artigo 23.2 de xeito literal que
“El valor
catastral de los inmuebles no podrá superar el valor de mercado ,
entendido por tal el precio más probable por el cual podría venderse, entre
partes independientes, un inmueble libre de cargas, a cuyo efecto se fijará ,
mediante orden del Ministro de Hacienda , un coeficiente de referencia de
mercado para los bienes de una misma clase.”
Pero tendo en conta que a administración estatal xa
incumpriu a lexislación catastral mantendo a mesma ponencia por máis de 10
anos, seriamos ilusos si esperásemos que vai haber vontade política de
modificar á baixa os valores “na actual situación económica e financeira”.
SEGUNDA.- Rebaixar o tipo impositivo do IBI ata que compense a suba de valor catastral,
co fin de quedar cando menos como estamos actualmente.
Está claro que os concellos non moven ficha porque a
recadación do IBI vai directa ás súas arcas, pero debemos esixir que atendan os
seus compromisos cos veciños atendendo aos problemas reais.
É exclusivamente un problema de vontade política.
Concellos como o de Ribadeo xa tratan de poñer en práctica solución. Se no resto dos concellos non existe a vontade política de facer algo temos que entender que si existe para non facer nada.
Deixando a un lado polo de agora a incoherencia que supón
neste concello ser propietario dun terreo no que non lle dan licencia de
edificación pero si lle cobran o IBI como solo urbano, haberá que esixir, cando
menos, que os valores catastrais non supoñan un empobrecemento real dos nosos
veciños, aínda que estatísticamente van ser propietarios dun patrimonio de
maior valor.
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