CON FUSIÓN. 50 ANOS
“Así lo dispongo por
el presente Decreto, dado en Madrid a veinticuatro de julio de mil
novecientos sesenta y tres”. Este é o remate do decreto de fusión
dos concellos de “Puente Nuevo y Villaodrid”. Non tería nada de
especial se non fose que firma Don Francisco Franco e o Ministro de
Gobernación Don Camilo Alonso Vega.
Hoxe, 49 anos despois,
podemos especular acerca dos motivos que levaron aos dous concellos á
fusión. Tamén sobre os posibles paralelismos coas motivacións que
poden ter hoxe outros concellos para decidir fusionarse. Este
exercicio non debe facernos perder de vista que daquela os concellos
non decidían nin pedían fusionarse. A fusión viña ditada pola
“autoridade competente”, por moito que se vestise con actas de
plenos e decisións de órganos colexiados. Puente Nuevo e Villaodrid
non se fusionaron, fusionáronos por decreto. Ca fusión púxose fin
ás numerosas liortas de veciñanza entre dous concellos condenados
ao entendemento.
Seguramente sexa máis
útil poñer o acento noutros acontecementos do 1963 e anos
posteriores dos que non vou ser eu quen diga que non teñen a súa
orixe na fusión, pero dito isto convén recordar que detrás destes
acontecementos ten que aparecer sempre a vontade política ou persoal
de cargos públicos e axentes privados implicados no desenvolvemento
local. Se non existe a vontade política, a implicación e uns
obxectivos claros, os pobos acaban por perder a iniciativa e
esmorecen. Unha fusión pode facer agromar unhas expectativas que se
non van acompañadas de proxecto e compromiso político rematan en
frustración e son un exercicio inútil, perfectamente evitable se
chega baleiro de contido e sometido a intereses alleos.
No caso de Puente Nuevo
Villaodrid, Jesús Alonso Rodríguez foi a persoa designada para
dirixir o novo Concello. Tivo iniciativas no eido público e no
privado que marcan a dirección que pretendía para o proxecto
conxunto, aínda que esas iniciativas nunca foran recoñecidas nin
minimamente valoradas pola cidadanía e moito menos polos sucesivos
gobernantes nin na época da ditadura nin posteriormente na
democracia. Todo eso, o do recoñecemento me refiro, non lle quita
mérito ningún, faltaría máis. En todo caso retrata a quen tivo
oportunidade de ter feito ese recoñecemento e non o fixo.
No ano 1965 déronse os
pasos necesarios para a creación da primeira Biblioteca municipal.
Aínda que ata o 1967 non se teña feito oficial, foi realidade
bastante antes. No ano 1967 a primeira traída de augas do núcleo
urbano ten a autorización de industria, seguramente funcionou algún
ano antes. Pero se hai un acontecemento público importante para
aquel novo concello foi a creación dun Instituto de bacharelato de
grado elemental no ano 1968, que a pesar da efémera existencia foi
de vital importancia para universalizar o ensino medio na Pontenova e
o seu entorno.
Se sumamos a biblioteca,
o instituto e as numerosas escolas construídas naquela década, é
fácil concluír que ninguén puxo tanto interese pola cultura e o
ensino no seu concello partindo de tan pouco.
Se buscamos un
acontecemento que destacar no ano 1963 no terreo privado empresarial,
necesariamente hai que referirse á fundación de MAF, S.A., hoxe
IPV. O proxecto industrial xurdido dos talleres de reparación da
vila puxo no mercado vehículos innovadores que foron capaces de
adaptarse a un entorno sen comunicacións axeitadas. As explotacións
forestais empezaron a ser rendibles ao poderse transportar a madeira
polos antigos camiños de carro sen necesidade de facer pistas novas.
Dalgún xeito MAFSA foi
semente para outros proxectos industriais que por desgracia para A
Pontenova floreceron fora, desenrolando unha mesma idea de vehículo
todo terreo para grandes cargas e orografías complicadas. Entrar en
porqués ou nas causas e consecuencias da loita por sobrevivir que
hoxe mantén IPV deberá ser obxecto doutra análise particular pero
iso non debe ser impedimento para recoñecer a importancia que tivo
para A Pontenova dende a súa fundación. Sería moi inxusto non
recoñecelo.
A presencia aquel 2 de
maio de 1963 diante do Notario da vila D. Teodoro Azaustre
Torrecilla de Don José Miranda González, Don Manuel Miranda
González, Don Jesús Alonso Rodríguez, Don Isaac Alonso Rodríguez
e Don José Fernández Veiga era algo máis que a constitución dunha
empresa, en si foi a oficialización dun proxecto de emprendedores no
que inicialmente primou o compromiso de empresa por enriba das
individualidades e ambicións persoais.
Se alguén quer buscar
paralelismos entre a fusión dos concellos e a constitución de MAF,
S.A. seguramente as atope con claridade no proxecto fundacional. Se
cadra na situación actual que atravesa o concello e MAF, S.A. hai
notables paralelismos pero non son eu quen para explicitalos. En
calquera caso Concello e MAF, S.A. cumpren 50 anos no vindeiro ano
2013. Parabéns.
Comentarios